W dobie wszechobecnych zakupów często on-line zastanawiamy się co jest dla nas korzystniejsze, gdy towar który kupiliśmy okazał się popsuty – posiada wadę.
Zacznijmy od początku ……..
Co to jest Rękojmia ? Rękojmia jest to ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne oraz prawne sprzedanego towaru. Obok gwarancji jedna z dwóch możliwości reklamowania niezgodnego z umową produktu. Uregulowana jest przez przepisy Kodeksu Cywilnego – art. 558 § 1 .
Czym jest w takim razie wspomniana gwarancja ?
Gwarancja jest podstawą do złożenia reklamacji. Podstawową różnicą między gwarancją a rękojmią jest to, że jest ona dobrowolnym oświadczeniem dotyczącym jakości towaru, które złożył gwarant (producent, dystrybutor, sprzedawca).
Podstawową różnicą między rękojmią a gwarancją jest to, że rękojmia jest obowiązkowa a gwarancja dobrowolna; z rękojmi za wady fizyczne można skorzystać mimo przyznanej gwarancji, a skorzystanie z gwarancji nie ma wpływu na odpowiedzialność z tytułu rękojmi.
Podsumowując ……
Co do zasady lepsza jest rękojmia, bowiem uregulowana jest w przepisach kodeksu cywilnego, a nie tak jak gwarancja uzależniona jest od sprzedawcy lub/i producenta.
Gdy mamy wątpliwości w zakresie odpowiedzialności za wadę towaru zapraszamy do skorzystania z konsultacji, czekamy na Was 🙂