Każdy kto prowadzi swoją firmę może się spotkać z sytuacją, gdy klient nie zapłaci za towar lub usługę. Zastanawiasz się co zrobić, czy odpuścić czy podjąć próbę odzyskania należności. Często odpuszczamy, bo obawiamy się wysokich kosztów. A to błąd ! Nawet jeśli jest to niewielka kwota, nie wolno odpuszczać. W końcu to są nasze pieniądze.
Pamiętajmy, że w momencie, gdy przysługują nam odsetki za opóźnienie w transakcjach handlowych przysługuje nam także zryczałtowana kwota dochodzenia należności. Przed dniem 1 stycznia 2020r. była ta równowartość 40 Euro – niezależnie od kwoty zobowiązania. Od 1 stycznia 2020r. zmieniły się przepisy ustawy i wierzycielowi przysługuje rekompensata w wysokości zależnej od kwoty naszego roszczenia.
I tak wierzycielowi będzie przysługiwać rekompensata od dłużnika w następującej wysokości:
1) gdy wartość świadczenia pieniężnego nie będzie przekraczała 5000 złotych jest to równowartość 40 Euro
2) gdy wartość świadczenia pieniężnego będzie pomiędzy 5000 złotych a 50 000 złotych jest to równowartość 70 Euro
3) gdy wartość świadczenia pieniężnego nie będzie powyżej kwoty 50 000 złotych jest to równowartość 100 Euro.